2016年9月3日土曜日

昨日突然以下のメールが届きました。私は1970年初め頃ノースカロライナ州ローリー市のヒルスボーロー通りの道場で空手を教えていたのを知っている人(多分入門した弟子の一人)が、何かで私のメールアドレスを見つけて私かどうかを確かめようとしたようです。私がアメリカに住んでいた合計10年間に空手を教えた弟子は2,000人を超えますので、名前だけではどの人だったか顔が思い出せません。40年以上前のことですので、嬉しくなって早速その後の経過と近況を知らせる返信のメールを打ちました。当時の写真と最近の写真も何枚か添付しました。
道場には地下室がありました。私が何か彼に親切にしたと書いてありますが、全く覚えていません。どんな返事がくるか楽しみです。
・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・
konbanwa. my name is Zane Williams and I was curious if you are related to Sensei Motoyama who taught Karate at the Dojo on Hillsbourgh st in Raleigh NC early seventy's when he was here on student visa at NC State. HE took personal time  alone in the basement and I never forgot his kindness and friendship. Thank you for your time. Your in Karate Zane
・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・
Dear Zane, 
What a wonderful surprise to receive an email from someone who knows me since my days in North Carolina.
Yes, I am the one who taught Karate first at Pullen Park Armory (now I believe it is called asTheater in the Park) in 1969 and then at the Gensei Dojo on Hillsborough street in Raleigh, North Carolina until 1978.
I was at NCSU first as a graduate student, then as a staff member, and then as a visiting professor altogether for 10 years. 
After returning to Japan in 1978, I worked at Chiba University for 30 years until 2008 as a professor of pesticide toxicology.  Then I worked at Tokyo University of Agriculture for 5 years until 2013 as a visiting professor.  Although I do not have a position any more after retirement, I am still active doing some research and giving lectures both for domestic and international audiences on pesticides.
At the age of 74, I am still working out in Karate once in a while at the Chiba University Dojo and doing exercise almost everyday mainly walking and jogging to stay healthy.
I still visit North Carolina for about one month almost every year to enjoy friendship with my former Karate students such as Frank Peoples, Bill Oakley, Wayne Brown, Don Proffer, Eugene Sanchez, Margie Reinitz, etc.  Frank Peoples, now 69 years old, is comming to Japan in October for two weeks and I am excited to travel with him in Japan.
Attached are some old pictures from North Carolina days as well as some new pictures showing my recent activities.  Can you recognize some of the guys in the pictures?
Let me know when you were at the Hillsborough Street Dojo and what you are doing now.
Naoki
・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・

今日は土曜ですので少しいつもよりたくさん運動したいと思って、夕方から江戸川上流に向かって右岸の堤防を2時間50分ウォーキング/ジョギングしてきました。昔は堤防沿いにもっと水田がたくさんあったような気がしますが、今はほとんどが住宅地になってほんの少ししか残っていません。どことどこに残っているか確かめながら歩いたら、松戸水門の辺りの主水(もんど)地区にある程度かたまって残っていました。
台風10号の風雨で倒伏した水田の稲刈りを二人がかりでしていました。一人が長い棒で倒れている稲を起して、コンバインに乗ったもう一人がその後をついて刈り取っていました。
稲刈り後の水田にカラスがたくさん降りて餌をついばんでいましたが、よく見たらハシボソ(嘴細)ガラスでした。
帰りは陽が落ちて薄暗くなった中を、葛飾橋の向こうに東京スカイツリーのライティングが見えました。