2017年4月1日土曜日

今日から4月で新年度です。京都を旅行中のBrett さんからは、念願の伏見稲荷を見学して大満足というメールの返信が届きました。4月2日の夜は渋谷区の同じホテルはとれなかったので、墨田区の別のホテルに宿泊予定です。成田空港を11:10発の飛行機に間に合うように、私は4月3日は朝6:10にホテルに行って、国際便は出発3時間前までに空港に到着するようにとのことですので、空港まで同行して見送る予定です。

I can't thank you enough Naoki!  Fushimi-inari was amazing!  See you soon!  We don't​ know the schedule yet.
Brett


Brett and Mike,
I hope you are doing OK and enjoying your trip to Kyoto.  Attached are some pictures I took. Let me know, after you decide, at what time you are returning to Tokyo on April 2.
I checked the train schedule for Narita airport on April 3.  Since your JR pass expires by April 2, you do not have to use JR to go to the airport on April 3.  The following is my suggestion:

Departure from Metro (not JR) Ryogoku station 06:34 → Arrival at Kuramae station 06:36 (1 stop, 2min)
Departure from Kuramae station 06:53 → Arrival at Terminal 2 of Narita Airport 07:58 (11 stops, 1h5min by Metro Asakusa Line "Access Special Express")
Cost for train ticket: 1,276 Yen per adult 

Since it takes about 10 minutes or more from your hotel to the Metro Ryogoku Station, we should leave your hotel at latest by 06:14.
On April 3, I will leave Matsudo Station at 05:13 and arrive at Metro Ryogoku Station at 06:00.  That will enable me to get to your hotel around 06:10.  Please finish packing your suitcases before that and be ready to depart your hotel as soon as I get there.  
Naoki
 

雨が止みましたので、午後から江戸川堤防に運動に出かけ、坂道トレーニング5往復を含めて1時間半ウォーキング/ジョギングをしてきました。
江戸川の葛飾橋近くの河川敷では、松戸市消防局の消防団員が救命ボートの訓練をしていました。河川敷では冬の間聞かなかったケンケーンという雉(キジ)の鳴き声がし、姿を見ることができましたが、すぐ草むらに隠れてしまい写真を撮ることはできませんでした。

帰りは堤防を下りてイセタンデパートの8階にあるジュング堂という本屋に寄って小松左京の本を探したら、小学館文庫の日本沈没の上下巻がありましたので買ってきました。初版は2006年で、発行部数400万部を記録した全国民必読のベストセラー小説と書いてありました。かなりの長編ですので最後まで全部読み切れるかどうかわかりませんが、作者の小松左京がどういう人が理解するために一読してみようと思います。

松戸市内の旧水戸街道沿いの西蓮寺では春の夜桜コンサートの準備をしていました。https://blogs.yahoo.co.jp/nagareyamatera/12815207.html
昔、将軍職を返上した徳川慶喜が写真を撮った坂川の小山樋門(通称めがね橋/レンガ橋) http://www.city.matsudo.chiba.jp/miryoku/kankoumiryokubunka/rekisi-bunka/sakagawa_rekisi.html の手前の桜は満開でした。

帰りに立ち寄った園芸学部構内の同窓会館の洗心倶楽部では、無償で庭園管理(フランス式サンクガーデンの草取り)をしている卒業生のボランティアの方々が集まって慰労会をしていましたので、私も飛び入りさせていただきました。勧められるままビール・白ワイン・焼酎を飲んで、久し振りにすっかり酔っぱらって千鳥足でふらふらしながら帰宅しました。